22.12.202412.2024с 01.01.2024
Просмотры
Посетители
* - в среднем в день за текущий месяц
RuEn

рубрика "Социальное развитие"

Неформальная институциональная среда социального предпринимательства

Попов Е.В., Веретенникова А.Ю., Наумов И.В., Козинская К.М.

Том 11, №4, 2018

Неформальная институциональная среда социального предпринимательства / Попов Е.В., Веретенникова А.Ю., Наумов И.В., Козинская К.М. // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2018. Т. 11. № 4. С. 217–234. DOI: 10.15838/esc.2018.4.58.14

DOI: 10.15838/esc.2018.4.58.14

  1. Austin J., Stevenson H., Wei-Skillern J. Social and commercial entrepreneurship: same, different or both? Entrepreneurship Theory and Practice, 2006, no. 30 (1), pp. 1–22. DOI: 10.5700/rausp1055.
  2. Попов Е.В., Веретенникова А.Ю., Козинская К.М. Социальное предпринимательство как объект институционального анализа // Вестник Пермского университета. Сер. «Экономика» = Perm University Herald. Economy. 2017. Том 12. № 3. С. 360–374. DOI:10.17072/1994-9960-2017-3-360-374.
  3. Dacin M.T., Goodstein J., Scott W.R. Institutional theory and institutional changes. The Academy of Management Journal, 2002, vol. 45, no. 1, pp. 45–57. DOI: 10.2307/3069284.
  4. Stephan U., Uhlaner L., Stride C. Institutions and social entrepreneurship: the role of institutional voids, institutional support, and institutional configurations. Journal of International Business Studies, 2015, vol. 46, no. 3, pp. 308–331. DOI: 10.1057/jibs.2014.38.
  5. Zahra S., Gedajlovic E., Neubaum D., Shulman J. A typology of social entrepreneurs: motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 2009, no. 24, pp. 519–532. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2008.04.007.
  6. Schwartz S.H. A theory of cultural value orientations: explication and applications. Comparative Sociology, 2006, no. 5 (2–3), pp. 137–182.
  7. Estrin S., Mickiewicz T., Stephan U. Entrepreneurship, social capital, and institutions: social and commercial entrepreneurship across nations. Entrepreneurship Theory and Practice, 2013, no. 37 (3), pp. 479–504. DOI: 10.1111/etap.12019.
  8. Dees J., Emerson J., Economy P. Enterprising nonprofits: a toolkit for social entrepreneurs. New York: John Wiley & Sons, 2001.
  9. Mair, J., & Marti, I. Social entrepreneurship research: a source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 2006, vol. 41, no. 1, pp. 36–44.
  10. Dees J., Anderson B. Framing a theory of social entrepreneurship: building on two schools of practice and thought [Электронный ресурс]. URL: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-
  11. Hoogendoorn Br. What do we know about social entrepreneurship: an analysis of empirical research? Erasmus University Rotterdam, 2009.
  12. Кадол Н.Ф. Cоциальное предпринимательство в рыночной экономике. Брянск: Дельта, 2009. 148 с.
  13. Арай Ю.Н., Бурмистрова Т.А. Специфика бизнес-моделей в социальном предпринимательстве // Российский журнал менеджмента. 2014. Т. 12, № 4. C. 55–78.
  14. Социальное предпринимательство в России и в мире: практика и исследования / под ред. А.А. Московской; ВШЭ, М., 2011. URL: http://parksgt.tsu.ru/upload/iblock/e78/e7831f3299fc0bdb41b45d08adc41e2b.pdf
  15. Попов Е.В., Веретенникова А.Ю., Козинская К.М. Эволюция социального предпринимательства в мировом пространстве // Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. 2017. Т. 16. № 3. С. 379–402. DOI: 10.15826/vestnik.2017.16.3.019.
  16. Gras D., Moss T., Lumpkin G. The use of secondary data in social entrepreneurship research: assessing the field and identifying future opportunities. In: Short J. (Ed.). Social Entrepreneurship and Research Methods (Research Methodology in Strategy and Management). Emerald Group Publishing Limited, 2014. Vol. 9. Pp. 49–75.
  17. Kerlin J.A. Pollak T. Nonprofit commercial revenue. A replacement for declining government grants and rivate contributions? The American Review of Public Administration, 2011, no. 41 (6), pp. 686–704.
  18. Carroll D.A, Stater K.J. Revenue diversification in nonprofit organizations: does it lead to financial stability? Journal of Public Administration Research and Theory, 2008, vol. 19, no. 4, pp. 947–966.
  19. Веблен Т. Теория праздного класса. М. : Прогресс, 1984. С. 204.
  20. Норт Д.К. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. М.: Фонд экономической книги «Начала», 1997. 180с.
  21. Scott W. R. Institutions and Organizations. Thousand Oaks: Sage Publications, 1995.
  22. Williamson C.R. Contracting Institutions. Mississippi State University. December 18, 2012. Available at: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm”>abstract_id=219129S. P. 4.
  23. Pejovich S. The effects of the interaction of formal and informal institutions on social stability and economic development, Journal of Markets & Morality, 1999, vol. 2, no. 2, pp. 164–181.
  24. Тамбовцев В.Л. Экономическая теория неформальных институтов. M.: РГ-Пресс, 2014. 174 с.
  25. Schwartz S.H. A theory of cultural value orientations: explication and applications. Comparative Sociology, 2006, no. 5 (2–3), pp. 137–182.
  26. Аузан А.А., Никишина Е.Н. Долгосрочная экономическая динамика: роль неформальных институтов // Журнал экономической теории. 2013. № 4. С. 48–57.
  27. Полищук Л., Меняшев Р. Экономическое значение социального капитала // Вопросы экономики. 2011. № 12. С. 46–65.
  28. Hofstede G. Culture Consequences: 2nd edition. Sage Publications, 2001.
  29. Puumalainen K., Sjögrén H., Syrjä P., Barraket J. Comparing social entrepreneurship across nations: An exploratory study of institutional effects. Canadian Journal of Administrative Science, 2015, no. 32, pp. 276–287. DOI: 10.1002/cjas.1356.
  30. Schwartz S.H. Universals in the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology,1992, vol. 25, pp. 1–65.
  31. Лебедева Н.М., Татарко А.Н. Ценности культуры и развитие общества / ГУ ВШЭ, М., 2007. С. 81.
  32. Инглхарт Р., Вельцель К. Модернизация, культурные изменения и демократия. Последовательность человеческого развития – Фонд «Либеральная миссия», М., Новое издательство, 2011.
  33. Dees J. G. The Meaning of Social Entrepreneurship. Draft Report for the Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership. Stanford, CA: Stanford University, 1998.
  34. Alvord S., Brown L., Letts C. Social entrepreneurship and societal transformation. Journal of Applied Behavioral Science, 2004, no. 40 (3), pp. 260–282.
  35. Sara C., Minard L. Valuing entrepreneurship in the informal economy in Senegal. Social Enterprise Journal, 2009, vol. 5, no. 3, pp. 186–209.
  36. Peng M., Wang D., Jiang Y. An institution-based view of international business stragedy: a focus one merging economies. Journal of International Business Studies, 2008, vol. 39, no. 5, pp. 920–936.
  37. Nicolas C., Rubio A. Social enterprise: gender gap and economic development. European Journal of Management and Business Economics, 2016, vol. 25, no. 2, pp. 56–62. DOI: 10.1016/j.redeen.2015.11.001.
  38. Шварц Ш. Культурные ценностные ориентации: природа и следствия национальных различий // Психология. Журнал Высшей школы экономики, 2008. Т. 5. № 2. С. 39.
  39. Zahra S., Rawhouser H., Bhawe N., Neubaum D., Hayton J. Globalization of social entrepreneurship opportunities. Strategic Entrepreneurship Journal , 2008, no. 2, pp. 117–131. DOI: 10.1002/sej.43.
  40. Lepoutre J., Justo R., Terjesen S., and Bosma N. Designing a global standardized methodology for measuring social entrepreneurship activity: the global entrepreneurship monitor social entrepreneurship study. Small Business Economics, 2013, no. 40 (3), pp. 693–714. DOI: 10.1007/s11187-011-9398-4.

Полная версия статьи